Value Driven Organisation

Wat is een VDO?

Een Value Driven Organization (VDO) (Waardegedreven Organisatie) is een organisatie die erop gericht is maximale waarde te leveren voor hun klanten, medewerkers en organisatie. Een VDO heeft zijn basis in 3 belangrijk waardestatements:

Wendbaarheid

Klantgerichtheid

Waarde & data gedreven

Effectief

Klant focus

De klant staat centraal, niet de organisatie. Om waarde voor de klant te maximaliseren is het belangrijk te weten wat de klant waardeert en in hoeverre jouw organisatie hier invulling aan geeft. De klant dient zoveel mogelijk direct betrokken te worden zodat getoetst kan blijven worden of de klantwens nog op de juiste manier wordt ingevuld.

Voor True Blue Value is een klantgroep niet alleen de consument die jouw producten of diensten afneemt. Voor ons is een klantgroep een groep voor wie een organisatie waarde levert. Daarmee zijn bijvoorbeeld medewerkers en aandeelhouders ook belangrijke klantgroepen. Voor elke klantgroep zijn andere waardes belangrijk. Het is belangrijk om je dat te realiseren en dit goed in kaart te brengen.

Maximaliseren van waarde voor klanten, medewerkers en de organisatie

Waarde leveren

De klant is geïnteresseerd in waarde, niet in oplossingen als deze oplossingen niet de juiste waarde leveren. Pas op het moment dat duidelijk is welke waardes voor de klant belangrijk zijn, kan er gekeken worden welke mogelijke oplossingen hieraan bijdragen. Het startpunt van een organisatie dient volgens ons daarom ook waarde te zijn, niet de oplossing. Bij veel organisaties die meer waarde bewust worden, zie je juist het omgekeerde ontstaan. Er bestaan vaak al lange lijsten met projecten (oplossingen), en van deze oplossingen wordt bepaald welke waarde zij leveren. Aangezien veel projecten veel verschillende waardes opleveren, zijn de project moeilijk met elkaar te vergelijken en daarmee ook moeilijk te prioriteren. Daarom draaien wij het graag om. Dus niet van oplossingen naar waarde, maar van waarde naar oplossingen!

True Blue Value heeft in het afgelopen decennium veel best practices opgedaan rondom het managen van waardes. Nu helpen wij organisaties om waardemanagement in te richten waarin de waardes van de klant in kaart gebracht worden, de waardes gemeten worden, ambities bepaald worden vanuit de Customer Experience en richting gegeven wordt op basis van waardes door middel van OKR’s.

Capaciteit gedreven

Een vraaggedreven organisatie probeert vaak zoveel mogelijk vraag in te vullen. Een organisatie die stuurt op capaciteit wordt gedwongen om keuzes te maken. Dit creëert focus, efficiëntie en voorkomt een te hoge werkdruk. Bovendien resulteert dit vaak in hogere kwaliteit en – hoe paradoxaal dit ook klinkt – in meer vraag die ingevuld kan worden. In organisaties zijn veel systemen zoals budget-allocatie, target setting, prioriteitstelling en governance ingericht op basis van de vraag. Als een organisatie echt waardegedreven, effectief en efficiënt wil zijn, zullen deze systemen afgestemd moeten worden op de capaciteit. True Blue Value heeft veel ervaring met het veranderen van deze systemen en kan daarmee structurele verbeteringen aanbrengen in organisaties.